Cyfrowe Drzewo Genealogiczne
Regulamin


REGULAMIN KONKURSU
pod nazwą „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”
organizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082). oraz Archiwa Państwowe.



POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.



Konkurs pt. „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”
(dalej: Konkurs), organizowany jest przez:

Ministra Edukacji i Nauki,
Archiwa Państwowe.


CEL KONKURSU
§ 2.


Celem Konkursu jest:
poznanie historii rodzinnej, a tym samym zainteresowanie uczniów tematyką poszukiwań genealogicznych;
rozbudzenie w uczniach zainteresowania kulturą i historią społeczności lokalnej, regionalnej, narodu lub państwa;
uwrażliwienie uczniów na kultywowanie pamięci i szacunek dla przeszłości, w tym kulturowe dziedzictwo dokumentacyjne, na przykładzie genealogii rodziny;
rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości oraz umiejętności cyfrowych uczniów;
kształtowanie postaw patriotycznych oraz zwiększenie poczucia tożsamości narodowej uczniów;
propagowanie wśród uczniów wiedzy na temat gromadzenia i sposobów zabezpieczania pamiątek przeszłości w archiwach rodzinnych.

PRZEDMIOT KONKURSU
§ 3.


Przedmiotem Konkursu jest przygotowanie projektu edukacyjnego z elementami pracy badawczej na temat genealogii rodziny ucznia, przedstawionego w formie drzewa genealogicznego rodziny, opracowanego na podstawie m.in. rozmów (wywiadów) z rodziną, kwerendy w archiwum rodzinnym.

Uczeń przygotuje projekt, o którym mowa w ust. 1, pod opieką nauczyciela uczącego w jego szkole oraz po konsultacji z archiwistami z Archiwów Państwowych.

Projekt powinien wpływać na rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości uczniów, w szczególności poprzez jego wykorzystanie w procesie kształcenia w ramach realizowanej przez szkołę działalności innowacyjnej.

ZASADY PRZEPROWADZENIA KONKURSU
§4.


Konkurs skierowany jest do uczniów szóstych klas szkół podstawowych z terenu całego kraju.
Projekt edukacyjny powinien być przygotowany przez ucznia w aplikacji dostępnej na stronie cdg.archiwarodzinne.gov.pl w taki sposób, aby mógł być zaprezentowany na zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (dostępnej pod adresem: www.zpe.gov.pl).

Kryteria oceny:
kreatywność, przedsiębiorczość i pomysłowość wykazana podczas realizacji projektu – do 15 pkt.;
liczba i różnorodność wykorzystanych dokumentów z opisem ich pochodzenia oraz wybór niekonwencjonalnych źródeł, w tym wykorzystanie
źródeł pozyskanych w ramach konsultacji z Archiwum Państwowym - do 15 pkt;
umiejętność i poprawność osadzenia historii rodziny (istotne wydarzenia historyczne mające wpływ na losy rodziny) w kontekście historycznych wydarzeń społeczności lokalnej, narodu lub państwa – do 10 pkt;
spójność i logiczność przekazu - do 5 pkt;
poprawność językowa pracy - do 5 pkt;
przygotowana we współpracy z nauczycielem informacja o innowacyjnym sposobie wykorzystania projektu na zajęciach edukacyjnych – do 5 pkt.
Przystąpienie do Konkursu jest równoznaczne z wyrażeniem zgody przez rodzica/opiekuna prawnego ucznia na wykorzystanie prac konkursowych dla celów promocyjnych i związanych z ogłoszeniem wyników Konkursu.

Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest zaakceptowanie Regulaminu Konkursu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez rodzica/opiekuna prawnego ucznia oraz nauczyciela, o którym mowa w § 3 ust. 2.

PRZEBIEG KONKURSU
§ 5.


Konkurs rozpoczął się 21 grudnia 2021 r. poprzez jego ogłoszenie na wspólnej konferencji prasowej Ministra Edukacji i Nauki oraz Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.

Regulamin Konkursu będzie dostępny na stronach internetowych: Ministerstwa Edukacji i Nauki i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, jak również na stronach internetowych kuratoriów oświaty i archiwów państwowych.

Zgłoszenie pracy konkursowej będzie polegać na przesłaniu w aplikacji dostępnej na serwisie cdg.archiwarodzinne.gov.pl przez nauczyciela, o którym mowa w § 3 ust. 2:
przygotowanego przez ucznia cyfrowego drzewa genealogicznego wraz z plikami zawierającymi cyfrowe odzwierciedlenie dokumentów źródłowych wykorzystanych do przygotowania drzewa genealogicznego i informacją , o której mowa w § 4 ust. 3 pkt 6,
oświadczeń, o których mowa w § 4 ust. 4 i 5, i jego zgody na opiekę nad realizacją zadania konkursowego przez ucznia,
oświadczeń rodzica/opiekuna prawnego ucznia, o których mowa w § 4 ust. 4 i 5 oraz § 5 ust. 6, zgody, o której mowa w § 5 ust. 5 pkt. 5.

Za termin wykonania pracy konkursowej uznaje się moment przesłania jej w aplikacji, o której mowa w § 4 ust. 2, wraz z kompletem wymaganych materiałów. Pracę można przesłać w aplikacji w terminie od 31 stycznia do 4 maja 2022 r.

Prace konkursowe zawierają następujące informacje:
dane autora (imię i nazwisko ucznia);
imię i nazwisko rodzica/opiekuna prawnego ucznia składającego oświadczenia, o których mowa w § 4 ust. 4 i 5;
nazwę i adres szkoły, do której uczęszcza uczeń (województwo, miasto, ulicę);
email i numer telefonu do kontaktu;

imię i nazwisko nauczyciela, o którym mowa w § 3 ust. 2, jego zgodę na opiekę nad realizacją zadania konkursowego przez ucznia oraz oświadczenia, o których mowa w § 4 ust. 4 i 5.

Praca konkursowa nie może naruszać praw autorskich osób trzecich oraz naruszać praw do ochrony danych osobowych. Na rodzicu/opiekunie prawnym ucznia spoczywa obowiązek otrzymania zgód od żyjących członków rodziny na przetwarzanie ich danych osobowych w Konkursie.

Prace konkursowe przesłane w aplikacji po terminie 4 maja 2022 r. nie będą brane pod uwagę.

OCENA PRAC
§ 6.


Oceny i wyboru najlepszych prac, dokonuje się dwuetapowo na poziomie wojewódzkim i centralnym.

Prace uczniów ze szkół położonych na obszarze właściwości kuratorium oświaty ocenia Komisja Wojewódzka złożona z przedstawicieli kuratorium i archiwów państwowych (występujących terytorialnie na obszarze działania danego kuratorium).

Przedstawicieli kuratorium oświaty wyznacza właściwy kurator oświaty, natomiast przedstawicieli archiwów – właściwy Dyrektor Archiwum Państwowego.

Ustala się następujące składy liczbowe Komisji Wojewódzkich:

Województwo dolnośląskie, przedstawiciele: Archiwum Państwowego we Wrocławiu (2) i Kuratorium Oświaty we Wrocławiu (2);
Województwo kujawsko-pomorskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Bydgoszczy (1), Toruniu (1) i Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy (2);
Województwo lubelskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Lublinie (1), Zamościu (1) i Kuratorium Oświaty w Lublinie (2);
Województwo lubuskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Gorzowie Wlkp. (1), Zielonej Górze (1) i Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp.(2);
Województwo łódzkie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Łodzi (1), Piotrkowie Trybunalskim (1) i Kuratorium Oświaty w Łodzi (2);
Województwo małopolskie, przedstawiciele: Narodowego Archiwum Państwowego w Krakowie (2) i Kuratorium Oświaty w Krakowie (2);
Województwo mazowieckie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Płocku (1), Siedlcach (1), Warszawie (1) i Kuratorium Oświaty w Warszawie (3);
Województwo opolskie, przedstawiciele: Archiwum Państwowego w Opolu i Kuratorium Oświaty w Opolu (1);
Województwo podkarpackie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Przemyślu (1), Rzeszowie (1), Kielcach (1) i Kuratorium Oświaty w Rzeszowie (3);
Województwo podlaskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Białymstoku (1) i Suwałkach (1) i Kuratorium Oświaty w Białymstoku (2);
Województwo pomorskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Gdańsku (1), Koszalinie (1), Malborku (1) i Kuratorium Oświaty w Gdańsku (3);
Województwo śląskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Częstochowie (1), Katowicach (1) i Kuratorium Oświaty w Katowicach (2);
Województwo świętokrzyskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Kielcach (1), Radomiu (1) i Kuratorium Oświaty w Kielcach (2);
Województwo warmińsko-mazurskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Malborku (1), Olsztynie (1), Suwałkach (1) i Kuratorium Oświaty w Olsztynie (3);
Województwo wielkopolskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Kaliszu (1), Lesznie (1), Poznaniu (1) i Kuratorium Oświaty w Poznaniu (3);
Województwo zachodniopomorskie, przedstawiciele: Archiwów Państwowych w Koszalinie (1), Szczecinie Kuratorium Oświaty w Szczecinie (2).

Każda Komisja Wojewódzka wyłania 3 najlepsze prace ocenione na podstawie kryteriów, o których mowa w § 4 ust. 3, przygotowane przez uczniów, zwanych dalej „finalistami”.

Komisje Wojewódzkie ogłaszają listę finalistów na stronach internetowych kuratoriów i archiwów państwowych właściwych ze względu na miejsce położenia szkoły, najpóźniej w dniu 31 maja 2022 r.

Kapitułę Konkursu tworzą: po dwóch przedstawicieli Ministra Edukacji i Nauki i Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz czterech przedstawicieli Archiwów Państwowych.

W Kapitule Konkursu przedstawicieli Ministra Edukacji i Nauki wyznacza Minister Edukacji i Nauki, natomiast przedstawicieli Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych i Archiwów Państwowych – Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.

Kapituła Konkursu na podstawie kryteriów, o których mowa w § 4 ust. 3, wyłania trzech laureatów Konkursu i dwunastu uczniów wyróżnionych w Konkursie.

Kapituła Konkursu ogłosi listę laureatów Konkursu i uczniów wyróżnionych w Konkursie na stronach internetowych: Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Archiwów Państwowych do dnia 30 czerwca 2022 r.

Komisje oraz Kapituła, o których mowa odpowiednio w § 6 ust. 4 i 7, podejmują decyzje na posiedzeniach stacjonarnych zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos odpowiednio przewodniczącego Komisji albo Kapituły. Na pierwszym posiedzeniu członkowie Komisji oraz członkowie Kapituły wybierają spośród siebie przewodniczącego.

Z posiedzeń Komisji oraz z posiedzeń Kapituły sporządza się protokół, który podpisuje odpowiednio przewodniczący Komisji albo przewodniczący Kapituły.

Decyzje Komisji Wojewódzkich i Kapituły Konkursu są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.

Ze względu na szczególną sytuację występującą na obszarze województwa lub kraju, stanowiącą obiektywną przeszkodę w organizacji stacjonarnego posiedzenia, o którym mowa w ust. 11, posiedzenie może odbywać się za pośrednictwem narzędzi do komunikacji zdalnej.

NAGRODY
§ 7.


Laureaci Konkursu oraz uczniowie wyróżnieni w Konkursie, o których mowa w § 6 ust. 10, otrzymują nagrody rzeczowe.

Nagrody rzeczowe otrzymują również nauczyciele będący opiekunami merytorycznymi laureatów i uczniów wyróżnionych.

W przypadku rezygnacji przez laureata albo ucznia wyróżnionego z nagrody przyznanej w Konkursie, Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do przekazania tej nagrody innemu finaliście Konkursu, który spełnił wszystkie wymagania konkursowe. Decyzję podejmuje Kapituła Konkursu.

W przypadku braku możliwości osobistego uczestnictwa laureata, wyróżnionego ucznia lub nauczyciela w gali finałowej, laureat, wyróżniony uczeń lub nauczyciel mogą wskazać osobę, która w ich imieniu odbierze nagrodę lub wybrać możliwość przekazania nagrody drogą korespondencyjną.

Nie jest możliwe odstąpienie prawa do nagrody osobom trzecim ani wypłacenie równowartości nagrody.

OGŁOSZENIE WYNIKÓW I WRĘCZENIE NAGRÓD
§ 8.


O wynikach Konkursu Organizatorzy poinformują laureatów Konkursu oraz uczniów wyróżnionych telefonicznie lub drogą mailową, na numer telefonu lub adres email, o których mowa w § 5 ust. 5 pkt 4.

O miejscu i terminie wręczenia nagród laureaci Konkursu oraz uczniowie wyróżnieni zostaną powiadomieni przez Organizatorów telefonicznie lub drogą mailową , na numer telefonu lub adres email, o których mowa w § 5 ust. 5 pkt 4.

DANE OSOBOWE
§ 9.


Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 z późn. zm.) zwanego dalej „RODO”, Organizator informuje, że:
administratorem danych osobowych ucznia, nauczyciela, o którym mowa w § 3 ust. 2, oraz rodzica/opiekuna prawnego ucznia jest Dyrektor Archiwum Akt Nowych z siedzibą w Warszawie przy ulicy Hankiewicza 1;

w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych nauczyciel lub rodzic/opiekun prawny ucznia może kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Archiwum Akt Nowych wysyłając informację na adres e-mail: iod@aan.gov.pl;
dane osobowe uczniów, nauczycieli i rodziców/opiekunów prawnych ucznia są przetwarzane w celu przeprowadzenia Konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”(podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit. a RODO) w szczególności do:

sporządzenia listy uczestników, kart ocen dla Komisji Konkursowych i Kapituły, protokołu Konkursu, listy odbioru nagród, listy finalistów, laureatów i uczniów wyróżnionych oraz nagrodzonych nauczycieli,
stworzenia plakatów, bannerów,
napisania relacji prasowych,
utworzenia galerii zdjęć na stronach internetowych,
produkcji materiału fotograficznego,
kontaktu z nauczycielami lub rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia;
podanie danych osobowych nie jest obowiązkowe, jednakże ich niepodanie spowoduje, że udział w Konkursie będzie niemożliwy. Nauczyciel i rodzice/opiekunowie prawni ucznia wyrażają zgodę na przetwarzanie następujących danych osobowych: imię i nazwisko, nr telefonu, adres e mail: nauczyciela, ucznia lub rodzica/opiekuna prawnego ucznia. W przypadku ucznia nie posiadającego zdolności do czynności prawnych (mniej niż 13 lat), konieczne jest składanie oświadczeń podpisanych przez rodziców/opiekunów prawnych ucznia w jego imieniu;
nauczyciel lub rodzic/opiekun prawny ucznia wyraża zgodę na publikację swoich/ucznia danych osobowych (imię i nazwisko, wizerunek) w przypadku otrzymania nagrody w Konkursie.

dane osobowe ucznia, nauczyciela lub rodzica/opiekuna prawnego ucznia mogą być udostępniane:
upoważnionym przez Administratora pracownikom i współpracownikom, w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków,

podmiotom przetwarzającym, wykonującym zadania w imieniu Administratora na podstawie zawartych umów powierzenia danych osobowych, w szczególności podmiotom informatycznym świadczącym usługi utrzymania i rozwoju systemów informatycznych,
Ministerstwu Edukacji i Nauki, Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, archiwum państwowemu, kuratorium oświaty,
instytucjom uprawnionym do ich otrzymania na mocy obowiązujących przepisów prawa;
dane osobowe są przetwarzane do czasu wykonania wszystkich czynności związanych z realizacją celu przetwarzania oraz warunkowane długością okresów przechowywania dokumentów, określoną w przepisach kancelaryjnych Archiwum Akt Nowych, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
nauczycielowi lub rodzicom/opiekunom prawnym ucznia przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych, z zastrzeżeniem ograniczenia tych praw w związku z wywiązywaniem się Administratora z prawnego obowiązku wymagającego dalszego przetwarzania danych osobowych;
nauczyciel lub rodzic/opiekun prawny ucznia może cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych wysyłając na adres e-mail: iod@aan.gov.pl
wiadomość o temacie "Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych", w treści wiadomości należy podać nazwę Konkursu. Cofnięcie zgody przez nauczyciela lub rodzica/ opiekuna prawnego ucznia jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w Konkursie, jednakże cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem dotychczasowego przetwarzania danych osobowych przez Organizatora;
nauczycielowi lub rodzicowi/opiekunowi prawnemu ucznia przysługuje prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
administrator nie przewiduje przekazywania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, poza uzasadnionymi przypadkami związanymi z realizacją obowiązków wynikających z umów międzynarodowych lub regulacji wynikających z prawa Unii;

dane udostępnione przez nauczyciela lub rodzica/opiekuna prawnego ucznia nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, tzw. profilowaniu.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 10.



Przystąpienie do Konkursu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie w Konkursie danych osobowych nauczyciela, ucznia lub rodzica/opiekuna prawnego ucznia. Cofnięcie zgody, o której mowa w § 9 pkt. 9, jest równoznaczne z wycofaniem się z udziału w Konkursie.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany terminu Konkursu, jego przerwania lub zawieszenia z ważnych przyczyn.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmian w Regulaminie w czasie trwania Konkursu i zobowiązują się do natychmiastowego opublikowania zmienionego Regulaminu w miejscu, w którym został opublikowany Regulamin Konkursu.


______________________________________________________________



ZMIANA REGULAMINU KONKURSU
pod nazwą „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”
organizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki na podstawie art. 28b ust. 1
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082).
oraz Archiwa Państwowe, ogłoszonego 21 grudnia 2021 r.

§ 1.
Na podstawie § 10 ust. 3 regulaminu Konkursu pn. „Bez korzeni nie zakwitniesz.
Moja Wielka i Mała Ojczyzna” organizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki we
współpracy z Archiwum Państwowym, zwanym dalej „Regulaminem” w ww.
Regulaminie , wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5:
a) w ust. 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Pracę można przesłać w aplikacji w terminie od 31 stycznia do 4 maja 2022 r.”,
b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Prace konkursowe przesłane w aplikacji po terminie 4 maja 2022 r. nie będą
brane pod uwagę.”;
2) w § 6:
a) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Komisje Wojewódzkie ogłaszają listę finalistów na stronach internetowych
kuratoriów i archiwów państwowych właściwych ze względu na miejsce
położenia szkoły, najpóźniej w dniu 31 maja 2022 r.”,
b) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Kapituła Konkursu ogłosi listę laureatów Konkursu i uczniów
wyróżnionych w Konkursie na stronach internetowych: Ministerstwa Edukacji
i Nauki oraz Archiwów Państwowych do dnia 30 czerwca 2022 r.”.

§ 2.
Pozostałe zapisy Regulaminu nie ulegają zmianie.

§ 3.
Zmiana Regulaminu oraz jego ujednolicona treść zostaną udostępnione na stronach internetowych: Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, jak również na stronach internetowych kuratoriów oświaty i archiwów państwowych.

§ 4

Zmiana Regulaminu wchodzi w życie z dniem 21 marca 2022 r.


Wzory zgód i oświadczeń